Algemene voorwaarden
Artikel 1. Algemeen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
Opdrachtnemer: Bevo Isolaties en Duurzaamheid is een on- derneming van Bevo Isolaties en Duurzaamheid B.V., statutair gevestigd te Musselkanaal, gemeente Stadskanaal, inge- schreven in het handelsregister van de Kamer van Koophan- del onder nummer: 69843066, die de overeenkomst sluit en deze algemene voorwaarden hanteert. Alle overeenkomsten komen, met uitsluiting van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek tot stand met opdrachtnemer en wor- den uitsluitend door opdrachtnemer uitgevoerd. Dit geldt ook indien het de uitdrukkelijke dan wel stilzwijgende bedoeling van de opdrachtgever is dat de werkzaamheden door een be- paalde persoon of bepaalde personen zal worden uitgevoerd.
Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door opdrachtnemer uit andere hoofde wor- den verricht. Hierbij gaat het hoofdzakelijk om werkzaamhe- den die worden verricht inzake alle isolatiewerkzaamheden, waaronder mede begrepen aanneemwerkzaamheden. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord en omvat in ieder geval de werkzaamheden zoals vermeld in de opdracht- bevestiging.
Bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde goederen, waaronder stukken, gereed- schappen of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaar- digde goederen, waaronder stukken, gereedschappen of gegevensdragers.
Overeenkomst: elke afspraak tussen opdrachtgever en op- drachtnemer tot het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever, conform het bepaalde in de opdrachtbevestiging.
Artikel 2. Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op: alle aan- biedingen, offertes, opdrachten, rechtsbetrekkingen en over- eenkomsten, hoe ook genaamd, waarbij opdrachtnemer zich verbindt of zal verbinden om werkzaamheden te verrichten voor opdrachtgever, alsmede op alle daaruit voor opdracht- nemer voortvloeiende werkzaamheden.
Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan door opdrachtnemer derden dienen te worden be- trokken.
Daarnaast zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op de medewerkers van opdrachtnemer en zijn directie.
Afwijkingen van, en aanvullingen op, deze algemene voor- waarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schrif- telijk zijn overeengekomen in, bijvoorbeeld, een (schriftelijke) overeenkomst of opdrachtbevestiging.
In het geval deze algemene voorwaarden en de opdrachtbe- vestiging onderling tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gel- den de in de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarden.
De onderliggende opdracht/overeenkomst –tezamen met deze algemene voorwaarden – geven de volledige afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer weer met betrek- king tot de werkzaamheden waarvoor de overeenkomst is gesloten. Alle eerdere tussen partijen gemaakte afspraken of gedane voorstellen terzake komen te vervallen.
Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerder bepalingen van deze algemene voorwaarden of in- dien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dient de uitleg/beoor- deling plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 3. Aanvang en duur
Elke overeenkomst komt in beginsel eerst tot stand en vangt aan op het moment dat de door opdrachtgever onderteke- nende opdrachtbevestiging door opdrachtnemer retour is ontvangen en is ondertekend. De bevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de over- eenkomst juist en volledig weer te geven Indien niet met een opdrachtbevestiging is gewerkt, komt een overeenkomst tot stand en vangt het aan op het moment van schriftelijke over- eenstemming tussen partijen.
Het staat partijen vrij de totstandkoming van de overeenkomst met andere middelen te bewijzen.
Elke overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard, inhoud of strekking van de verleende op- dracht voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.
Artikel 4. Offertes en aanbiedingen
Alle offertes en aanbiedingen van opdrachtnemer zijn vrijblij- vend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is ge- steld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ont- leend indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is of de aangeboden dienst niet meer geleverd kan worden.
Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onder- deel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij ander is aangegeven.
Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het niet in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod, is opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De over- eenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Offertes of aan- biedingen gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
Artikel 5. Gegevens opdrachtgever
Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de overeenkomst, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van opdrachtnemer te stellen.
Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de overeen- komst op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde verplichting heeft voldaan.
Opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer onverwijld te in- formeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en be- trouwbaarheid van de door of namens hem aan opdrachtne- mer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn en is aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade.
De uit de vertraging in de uitvoering van de overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens, zijn voor rekening van opdrachtgever.
Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter beschikking gestelde bescheiden aan deze geretourneerd.
Artikel 6. Uitvoering overeenkomst
Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke persoon/personen de overeenkomst wordt uitgevoerd. Opdrachtnemer zal zo mogelijk rekening houden met tijdig verstrekte en verantwoorde aanwijzigen van opdrachtgever omtrent de uitvoering van de overeenkomst.
Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelend beroepsbeoefenaar uitvoe- ren. Opdrachtnemer kan evenwel niet instaan voor het berei- ken van enig beoogd resultaat.
Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan en uitdrukkelijke toestemming van opdrachtgever, te laten verrichten door een door opdracht- nemer aan te wijzen persoon of derde, indien zulks naar het oordeel van opdrachtnemer wenselijk is.
Indien door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingescha- kelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de opdrachtgever of een door de opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de op- drachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de opdrachtgever over op het moment waarop zaken aan de opdrachtgever ter beschikking staan.
Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst in verschil- lende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
Indien de opdracht in fasen wordt uitgevoerd kan opdracht- nemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende
fase behoren opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fasen schriftelijk heeft goed- gekeurd.
Indien tijdens de duur van de overeenkomst werkzaamheden worden verricht ten behoeve van het beroep of bedrijf van opdrachtgever welke niet vallen onder de werkzaamheden waarop de overeenkomst betrekking heeft, worden deze werkzaamheden op grond van afzonderlijke overeenkomsten geacht te zijn verricht, zonder dat hiervoor een opdrachtbe- vestiging is vereist. De bepalingen van deze algemene voor- waarden zijn op deze afzonderlijke overeenkomst van over- eenkomstige toepassing.
In de overeenkomst genoemde termijn waarbinnen werk- zaamheden moeten worden verricht gelden slechts bij be- nadering en niet als fatale termijnen. Overschrijding van een termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming op van opdrachtnemer en mitsdien geen grond voor ontbinding van de overeenkomst. Termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn slechts te beschouwen als fatale termijnen indien dit uitdrukkelijk en met zoveel woorden tus- sen opdrachtgever en opdrachtnemer is overeengekomen.
Indien opdrachtgever in gebreke komt in de deugdelijke na- koming van hetgeen waartoe hij jegens opdrachtnemer is ge- houden, dan is opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van opdrachtnemer daardoor direct of indirect ontstaan.
Artikel 7. Geheimhouding
Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover der- den, die niet bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrok- ken. Deze geheimhouding betreft alle informatie van vertrou- welijke aard die hem door opdrachtgever ter beschikking is gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten.
Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die hem door opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.
Artikel 8. Overmacht
Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens opdrachtgever indien hij daartoe gehin- derd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet te wijten is aan zijn schuld en noch krachtens de wet, een rechtshande- ling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden ver- staan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandig- heid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
Indien opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een hem niet toerekenbare oorzaak, worden die verplichtin- gen opgeschort tot het moment dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op overeengekomen wijze na te komen.
Opdrachtgever heeft het recht, in geval de situatie als be- doeld in het derde lid zich voordoet, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen, zonder dat recht op enige schadevergoeding bestaat.
Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van over- macht zijn verplichtingen uit overeenkomst inmiddels gedeel- telijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De opdrachtgever is gehouden deze factuur te vol- doen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 9. Betaling en incasso
Betaling van het factuurbedrag door opdrachtgever dient te geschieden binnen de overeengekomen termijnen, doch in geen geval later dan acht (8) dagen na factuurdatum, in euro’s ten kantore van opdrachtnemer of door middel van stortingen ten gunste van een door deze aan te wijzen bankrekening en voor zover de betaling betrekking heeft op werkzaamheden, zonder enig recht op korting of schuldverrekening. Opdracht- nemer is gerechtigd om periodiek te factureren.
Indien opdrachtgever niet binnen de in lid 1 genoemde termijn, dan wel niet binnen de nader overeengekomen termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtne- mer, zonder dat een nadere sommatie of ingebrekestelling is vereist, het recht vanaf de vervaldag opdrachtgever over het gefactureerde bedrag de wettelijke rente, zijnde 1 %, tenzij de wettelijke rente hoger is in rekening te brengen, tot aan de dag van algehele voldoening, een en ander onverminderd de ver- dere rechten van opdrachtnemer.
Opdrachtnemer heeft het recht de door opdrachtgever geda- ne betalingen te laten strekken in de eerste plaats in minde- ring van de kosten, vervolgens in mindering van de openge- vallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in ver- zuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorder voor de toerekening van de betaling aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen rente en incasso kosten worden voldaan.
Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan opdrachtnemer verschuldigde, behoudens voor zover hij op grond van de wet daartoe de bevoegdheid heeft. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De opdrachtgever die geen beroep toekomt op de artikelen 231 tot en met 247 van boek 6 Burgerlijk Wetboek is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.
Alle kosten ontstaan ten gevolge van gerechtelijke of buiten- gerechtelijke incassering van de vordering, zijn voor rekening van opdrachtgever, ook voorzover deze kosten de rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen. De buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op tenminste 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van € 250,00.
Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van op- drachtgever naar het oordeel van opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdracht- gever te verlangen dat deze (aanvullende) zekerheid stelt in een door opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien opdrachtge- ver nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
In geval een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtge- vers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van geza- menlijk opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag.
Artikel 10. Eigendomsvoorbehoud
Het in het kader van de overeenkomst door opdrachtnemer geleverde blijft eigendom van opdrachtnemer totdat de op- drachtgever alle verplichtingen uit de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
Het door opdrachtnemer geleverde, dat ingevolge lid 1 onder het eigendomsvoorbehoud valt, mag niet worden doorver- kocht en mag nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De opdrachtgever is niet bevoegd om het onder het eigendoms- voorbehoud vallende te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijker- wijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van opdrachtnemer veilig te stellen. Indien derden beslag leg- gen op het onder eigendomsvoorbehoud geleverde dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de op- drachtgever verplicht de opdrachtnemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen. Voorts verplicht de opdrachtgever zich om het onder eigendomsvoorbehoud geleverde te ver- zekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze ver- zekering op eerste verzoek aan opdrachtnemer ter inzage te geven. Bij eventuele uitkering van de verzekering is opdracht- nemer gerechtigd tot deze penningen. Voorzover als nodig is, verbindt de opdrachtgever zich er jegens opdrachtnemer bij voorbaat toe om zijn medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht (blijken) te zijn.
Voor het geval opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toe- stemming aan opdrachtnemer en door opdrachtnemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van opdrachtnemer zich bevinden en deze terug te nemen.
Artikel 11. Garantie en onderzoek
De door opdrachtnemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van
levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. Kleine onvol- komenheden die geen afbreuk doen aan de bruikbaarheid, de kwaliteit de duurzaamheid, het uiterlijk van het geleverde werk, vallen buiten de garantie.
De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij ge- bruik buiten Nederland dient de opdrachtgever zelf te verifië- ren of het gebruik daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Opdrachtnemer kan in dat geval andere garantie- en andere voorwaarden stellen ter zake van de te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden.
De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie geldt voor een periode van tien (10) jaren na levering, tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen anders schriftelijk of mondeling zijn overeengekomen. Indien de door opdracht- nemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, die door de producent van de zaak ervoor wordt versterkt, tenzij anders wordt vermeld.
Uitgesloten van de garantie is:
schade ontstaan als gevolg van gebrekkige dan wel geen ventilatie door consument in de ruimte waar het werk is aan- gebracht;
schade(s) welke niet terug te vorderen zijn op materiaal en/of montagefouten van werk door Bevo Isolaties en Duurzaam- heid B.V. uitgevoerd, externe invloeden, wijzigingen aan het werk, reparaties en/of vernieuwingen door derden uitge- voerd;
schade ontstaan als gevolg van gebrekkig metsel- en kitwerk door derden aangebracht of niet juist aangebracht.
Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaar- heidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder schrifte- lijke toestemming van opdrachtnemer, de opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zake wer- den bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De opdrachtgever komt evenmin aan- spraak op garantie toe, indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen.
Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onder- zoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetref- fende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeenge- komen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen zeven dagen na levering schriftelijk aan opdrachtne- mer te worden gemeld. Eventuele niet-zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan opdrachtnemer te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat op- drachtnemer in staat is adequaat te reageren. De opdrachtge- ver dient opdrachtnemer in staat te stellen een klacht te doen onderzoeken.
Bevo Isolaties en Duurzaamheid B.V. garandeert aan de con- sument dat eventuele gebreken in het werk na oplevering gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij dat redelijkerwijs niet aan hem is toe te rekenen,dan wel dat hij aantoont dat het gebrek niet is ont- staan door Bevo Isolaties en Duurzaamheid B.V. bij uitvoering van het werk. Het voorafgaande laat onverlet dat Bevo Isola- ties en Duurzaamheid B.V. ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet. De garantie word gegeven voor een duur van 10 jaar.
Artikel 12. Reclame/ klachtenregeling
Reclames met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 30 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 30 dagen na de ontdekking van het gebrek, indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.
Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalings- verplichting van opdrachtgever niet op, behoudens voor zover opdrachtnemer te kennen heeft gegeven dat hij de reclame gerond acht.
In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft opdracht- nemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening ge- brachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw ver- richten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever reeds betaalde honorarium.
In geval van een onterecht uitgebrachte reclame komen de kosten die daardoor zijn ontstaan, daaronder tevens begrepen onderzoekskosten, aan de zijde van de opdrachtnemer, inte- graal voor rekening van opdrachtgever.
Indien de reclame niet tijdig wordt ingesteld, vervallen alle rechten van opdrachtgever in verband met de reclame.
Artikel 13. Aansprakelijkheid en vrijwaring
Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse gevolg is van een (sa- menhangende serie van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de overeenkomst.
Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe scha- de. Hieronder wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade, voorzover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze algemene voorwaarden, de eventuele redelijke kos- ten gemaakt om de gebrekkige prestatie van opdrachtnemer aan overeenkomst te laten beantwoorden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voorzover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indi- recte schade bij opdrachtgever of derden, daaronder begre- pen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door stagnatie in de geregelde gang van zaken in de onderneming van opdrachtgever, tenzij dit in strijd zou zijn met de wettelijke bepalingen van boek 6 Burgerlijk Wetboek en als gevolg daarvan een beroep zou kunnen worden gedaan op artikel 6:237 sub f Burgerlijk Wetboek.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor bij opdrachtgever of derden ontstane schade die het gevolg is van een handelen of nalaten van door opdrachtnemer ingeschakelde hulpperso- nen (werknemers van opdrachtnemer daaronder niet begre- pen), ook indien deze werkzaam zijn bij een met opdrachtne- mer verbonden organisatie.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of te- niet gaan van bescheiden tijdens vervoer of tijdens verzending per post, ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden. Tijdens de uitvoering van de opdracht kunnen opdrachtge- ver en opdrachtnemer op verzoek van opdrachtgever door middel van elektronische middelen met elkaar communice- ren. Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade die eventueel voortvloeit bij één of ieder van hen ten gevolge van het gebruik van elektronische middelen van communicatie, waaronder – maar niet beperkt tot – schade ten gevolge van niet-aflevering of vertraging bij aflevering van elektronische communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed functione- ren van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektro- nische communicatie benodigde middelen. Zowel opdracht- gever als opdrachtnemer zullen al hetgeen redelijkerwijs van ieder van hen verwacht mag worden doen of nalaten ter voorkoming van het optreden van voornoemde risico’s. De da- ta-uittreksels uit de computersystemen van verzender leveren dwingend bewijs op van (de inhoud van) de door verzender verzonden elektronische communicatie tot het moment dat tegenbewijs is geleverd door de ontvanger.
De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag dat volgens de aansprakelijkheidsverzekeraar van opdrachtnemer voor het betreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventueel door opdrachtnemer uit hoof- de van de verzekering te dragen risico. Indien, om welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer be- perkt tot het bedrag van tweemaal het voor de uitvoering van de overeenkomst in rekening gebrachte honorarium.
Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor
zover mogelijk, de schade van opdrachtgever ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van het ge- brekkige product.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen alle aanspra- ken van derden, welke direct of indirect met de uitvoering van de overeenkomst samenhangen. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer in het bijzonder tegen vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen alle mogelijke aanspraken van derden, voor het geval opdrachtnemer op grond van de wet gedwongen is de opdracht terug te ge- ven en/of gedwongen wordt medewerking te verlenen aan overheidsinstanties, welke gerechtigd zijn gevraagd dan wel ongevraagd, informatie te ontvangen welke opdrachtnemer in de uitoefening van de opdracht van opdrachtgever of der- den heeft ontvangen. Indien opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is opdracht- gever gehouden opdrachtnemer zowel in als buiten rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in het nemen van adequate maatregelen, dan is opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van opdrachtgever.
De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprake- lijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de opdrachtnemer of zijn leidinggevende ondergeschikten.
Artikel 14. Vervaltermijn
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is be- paald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens opdrachtne- mer in verband met het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer, in ieder geval na één jaar na het moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden. Deze termijn betreft niet de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de daartoe aangewezen instantie(s) voor de klacht- behandeling en/of de IKOB-BKB.
Artikel 15. Opschorting en ontbinding
Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van al zijn ver- plichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere zaken aan opdrachtgever of derden, tot het moment dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever volledig zijn voldaan. Opdrachtnemer mag de verplichting tot afgifte van bescheiden pas weigeren nadat een zorgvuldige belangenafweging heeft plaatsgevonden.
Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtin- gen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de over- eenkomst. Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandighe- den die goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen zijn bijvoorbeeld: indien de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst ver- zocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door vertraging aan de zijde van de opdrachtgever niet langer van opdrachtnemer kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.
Voorts is opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te ont- binden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de over- eenkomst in redelijkheid niet van opdrachtnemer kan worden gevergd.
Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeen- komst.
Indien opdrachtnemer tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
Indien de ontbinding aan de opdrachtgever toerekenbaar is, is opdrachtnemer gerechtigd tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.’
Indien de opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloei- ende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ont- binding rechtvaardigt, dan is opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl opdrachtge- ver, uit hoofde van wanprestatie, wel tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
Artikel 16. Opzegging
Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen de overeenkomst te allen tijde met onmiddellijke ingang door opzegging be- eindigen.
Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden medegedeeld.
Indien en voorzover opdrachtnemer de overeenkomst door opzegging beëindigt, is hij gehouden opdrachtgever gemotiveerd mede te delen welke redenen ten grondslag liggen aan de opzegging en al datgene te doen wat de omstandigheden in het belang van opdrachtgever eisen.
Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtnemer, zal opdrachtnemer in overleg met opdracht- gever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening ge- bracht. Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
Ingeval van liquidatie, van (aanvrage van) surseance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het opdrachtnemer vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen danwel de overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van opdrachtnemer en opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
Indien opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met eventuele aan-, afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 17. Toepasselijk recht en forumkeuze
Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdracht- nemer waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tus- sen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin de opdracht- nemer zijn woonplaats heeft.
In afwijking van het bepaalde in lid 2 kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer kiezen voor een andere wijze van geschillenbeslechting.
Partijen zullen eerst een beroep doen op de rechter nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 18. Vindplaats en wijziging voorwaarden
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koop- handel Noord Nederland en vermeld op de website www. bevoisolaties.nl.
Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie casu quo de versie die geldig was ten tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking met opdrachtnemer.
De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.
Artikel 19. Toekenning subsidies
Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de eventuele toekenning van de subsidie.